Pensiya təminatı
sistemi dövlətin həyata keçirdiyi sosial müdafiə siyasətinin ən mühüm və
başlıca istiqamətlərdən biri sayılır. Həm əhatə dairəsinin genişliyinə, həm də
sığorta prinsiplərini ehtiva etdiyinə görə, pensiya sistemi həmişə əhalinin
xüsusi maraq dairəsində olur.
Ölkəmiz iqtisadi və sosial cəhətdən inkişaf
etdikcə hər bir vətəndaş pensiya sistemində iştirakı özü üçün zəruri sayır və əmin
olur ki, bu gün onun sığortalanması gələcək pensiya təminatı ilə birbaşa əlaqədədir.
Bu sahədə Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyi tərəfindən aparılan
maarifləndirici tədbirlər öz bəhrəsini verməkdədir. Əvvəlki illərlə müqayisədə
bu gün iqtisadi sferada qeyri-rəsmi fəaliyyət göstərən daha çox vətəndaş əmək
müqaviləsinin bağlanmasını mütləq hal kimi qəbul edir.
Hazırda ölkədə tətbiq olunan pensiya sistemi
artıq 2006-cı ildən etibarən fərdi uçot əsasında müasir standartlara və sosial
sığorta prinsiplərinə uyğun şəkildə fəaliyyət göstərir. Həmin vaxta qədər ölkədə
sovet dövründən qalmış, müasir iqtisadi prinsip və metodlarla uzlaşmayan,
sığorta prinsiplərinə əsaslanmayan pensiya sistemi mövcud idi. Pensiyaların
hesablanması aparılarkən son 2 ilin əməkhaqqına istinad edilməsi vətəndaşların
ümumi əmək fəaliyyətini müəyyənləşdirən uğurlu meyar hesab oluna bilməzdi. Eyni
zamanda, sosial sığorta haqlarının yığılması zamanı kifayət qədər problemlərin
yaranması, sığorta haqqı hesablanarkən fərdiliyin gözlənilməməsi sistemə marağı
azaltmaqla bərabər, həm də pensiya sisteminin maliyyə dayanıqlığına kölgə
salırdı. Sadalanan amillər təbii olaraq, pensiya sistemində yeni islahatların
reallaşdırılmasına ciddi əsaslar yaradırdı. Dövlət başçısının bu sahəyə xüsusi
diqqəti sayəsində 2006-cı ildən etibarən sosial müdafiə sistemində yeni yol xəritəsi
müəyyənləşdirildi. Həmin tarixdən ölkədə fərdi uçotun tətbiqinə start verilməklə
bütün işləyən vətəndaşları əhatə edən sosial sığorta-pensiya sisteminin
formalaşdırılmasına başlandı. İslahatlar çərçivəsində Dövlət Sosial Müdafiə
Fondunun məlumat bazasında vətəndaşların nə qədər işlədiklərinə və onların fərdi
hesablarında nə qədər pensiya kapitalının formalaşdığına dair məlumatların
elektron şəkildə uçotu aparıldı. Sosial sığorta prinsiplərinin həyata keçirilməsinin
ən üstün tərəflərindən biri əmək qabiliyyətli vətəndaşın işlədiyi dövrdə səmərəli
və effektiv şəkildə fəaliyyət göstərməklə onu “sabahın narahatçılığı” düşüncəsindən
xilas etməsi idi. Bundan əlavə, fərdi hesabda toplanan vəsaitin hər il mümkün
inflyasiyaya uyğun şəkildə indeksləşdirilməsi, yığılan məbləğin heç bir itkiyə
məruz qalmadığına və əməyinin nəticəsinin dövlətin himayəsində - etibarlı əllərdə
olduğuna vətəndaşda inam yaranmasına ciddi əsaslar verdi.
Bu modelin uzunmüddətli uğurlu tətbiqi pensiya təminatı
sistemində yeni inkişaf mərhələsinə yol açdı. Pensiya sistemində nazirliyin ötən
il ərzində atdığı addımlar həm vətəndaşların pensiyalarının məbləğlərinin
artmasına, həm də pensiya hüququ əldə etmə imkanlarının kifayət qədər mülayimləşməsinə
səbəb oldu. Ötən il yanvar ayının 1-dən etibarən, “Əmək pensiyaları haqqında”
qanuna edilmiş dəyişikliklərə əsasən, 1 yanvar 2006-cı ildən 1 iyul 2018-ci ilə
kimi hətta bir gün belə stajı (burada şərt sığorta ödənişinin şəxsin fərdi
hesabında pensiya kapitalı şəklində formalaşmasıdır) olan vətəndaşlara 2006-cı
il tarixinədək 25 il iş stajı tanındı. 25 il staj dövrü pensiya hüququnun
yaranması üçün tələb edilən staj norması olduğundan dövlət tərəfindən edilən bu
jestdən minlərlə vətəndaş müsbət mənada faydalana və pensiya hüququ əldə edə bildi.
Burada zəruri qeydə ehtiyacı olan məsələlərdən biri də bu prosesin
avtomatlaşdırılmış qaydada həyata keçirilməsidir. Hazırda olkədə pensiya yaşı həddi
(kişilər 64 yaş 6 ay, qadınlar 61 yaş 6 ay) tamam olan hər bir vətəndaş elə həmin
gün mobil telefon nömrəsi vasitəsilə pensiya hüququ əldə etməsinə dair mesaj
almaqla xoş xəbər əldə edə bilir. Mesaj bölməsində vətəndaşa pensiyanın məbləği
və plastik kartı müvəkkil bankdan neçə gündən sonra ala biləcəyi ilə bağlı məlumat
verilir.
Pensiya təminatı sistemində pensiyaların məbləğinin
minimum həddinə yenidən baxılması və əhəmiyyətli şəkildə artırılması da
yaddaqalan önəmli hadisələrdən biri idi. Hələ 2019-cu ilin əvvəlində pensiyanın
minimum məbləği 119,75 qəpik təşkil edirdi (bəzi kateqoriyalar üzrə, 3-cü qrup əlilliyi
olan əmək pensiyaçıları üçün minimum məbləğ hətta 65-70 manat çərçivəsində ola
bilirdi). Ötən ilin mart ayından etibarən minimum hədd 160, oktyabr ayından isə
200 manata çatdırıldı. Bu artımlar 600 min nəfərdən çox vətəndaşın pensiyasında
özünü göstərdi. Nəhayət, bu ilin əvvəlində pensiyaların sığorta hissəsində həyata
keçirilən indeksləşdirilmə ölkə tarixində məhz ən yüksək indeksləşmə göstəricilərindən
biri kimi yadda qaldı. Qeyd edək ki, pensiyaların indeksasiyası ölkə üzrə
orta aylıq nominal əməkhaqqının artımına uyğun həyata keçirilir. Ötən il
minimum əməkhaqqının artırılması ilə bağlı atılan addımlar (minimum əməkhaqqının
130 manatdan 250 manatadək qaldırılması), eyni zamanda, Prezidentin 2019-cu
ilin ortalarında dövlət qulluqçuları, hərbi qulluqçular, bir sıra xüsusi rütbəli
şəxslərin əməkhaqlarının böyük həcmdə artırılması ilə bağlı sərəncamları
ümumilikdə ölkə üzrə orta aylıq əməkhaqqının önəmli ölçüdə artımına səbəb oldu.
Dövlət Statistika Komitəsinin açıqladığı rəsmi məlumata əsasən, ötən il ölkə
üzrə orta aylıq nominal əməkhaqqının artım tempi 16,6 faiz təşkil edib. Bununla
da ölkə üzrə orta aylıq pensiyanın məbləği 300 manatın astanasına çatıb.
Aşağıdakı cədvəldə ölkə üzrə orta aylıq pensiyanın son illər üzrə artım
dinamikasına nəzər yetirək:
manatla |
|||
Əmək pensiyaları |
01.01.2018 |
01.01.2019 |
01.01.2020 |
Yaşa gore |
233,7 |
249,3 |
330 |
Əlilliyə görə |
175 |
185 |
256 |
Ailə başçısını itirməyə görə |
215,2 |
229,8 |
301 |
Ümumi |
208,4 |
221,4 |
295 |
Ötən il minimum pensiyanın 119,75 manatdan 160 manata çatdırılması üçün cari il
ərzində illik 49 milyon manat, 160 manatdan 200 manatadək çatdırılması üçün
illik 648 milyon manat, pensiyaların sığorta hissəsinin 16,6 faizlik
indeksasiyalıq artımı üçün isə illik təxminən 560 milyon manat vəsaitin
xərclənməsi nəzərdə tutulur. Son iki il ərzində pensiyalardakı artımın
ödənilməsi üçün bu il ümumilikdə 1,2 milyard manata yaxın vəsait tələb olunur
ki, həmin ödəmələr də Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun vəsaiti hesabına
qarşılanacaq. Yeri gəlmişkən, Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun 2020-ci il
büdcəsinə nəzər yetirdikdə gəlir hissəsində son iki il ərzində sosial sığorta
haqlarının artım dinamikası və dövlət büdcəsindən transferlərin azalması
tendensiyası müsbət hal kimi xarakterizə edilməli, maliyyə dayanıqlığı
baxımından önəmli göstərici hesab olunmalıdır.
Pensiya sistemində son
illər ərzində atılan addımların nəticəsi kimi əldə olunmuş uğurlarla bağlı
aşağıdakı bir sıra indikatorlara diqqət edək:
1. Əvəzetmə əmsalı: Ölkələrin
iqtisadi sistemlərində mühüm göstərici olmaqla ölkə üzrə orta aylıq pensiyanın
məbləğinin orta aylıq əməkhaqqına nisbəti şəklində müəyyən edilir. Azərbaycanda
əldə olunan göstəricilər Avropa Sosial Xartiyasının müəyyənləşdirdiyi minimum
40 faizlik öhdəliyə, artıq neçə ildir, tam cavab verir. Sonuncu artımlardan
sonra ölkə üzrə orta aylıq əməkhaqqı 2019-cu ildə 16,6 faizlik artımla 544,6
manatdan 635 manata çatıb. Pensiyaların indeksləşdirilməsindən sonra isə orta
aylıq pensiyanın 295, yaşa görə pensiyaların 330 manata çatması ilə əvəzetmə
əmsalı müvafiq olaraq ümumi pensiya üzrə 46, yaşa görə pensiya üzrə isə 52
faizə yüksəlib. Bu göstəricilərdə müşahidə olunan artım ölkəmiz adına
sevindirici hal kimi qəbul edilə bilər. Eyni zamanda, nazirlik tərəfindən həmin
nisbətin 70 faizədək artırılması ilə bağlı qarşıya qoyulmuş hədəf də
təqdirəlayiq məqamdır.
2. Münasiblik əmsalı: Yaşı
65 və daha yuxarı olan əhalinin sayının pensiyaçıların ümumi sayında xüsusi
çəkisini yaradan göstəricidir. Ölkə üzrə bu yaş qrupu üzrə əhalinin sayı
2017-ci il yanvar ayının 1-dək 620,3 min, 2018-ci il yanvar ayının 1-dək 648,2
min, 2019-cu ilin müvafiq dövrünə qədər isə 678,3 min nəfər təşkil edib. Əmək
pensiyası ödənişlərini yaşı daha yuxarı olan əhalinin alması müsbət
göstəricilərdən sayılır ki, bu statistika 2017-ci ilin əvvəlinə 47,2,
2018-ci ilin əvvəlinə 49,2, 2019-cu ilin əvvəlinə isə 52,2 faiz səviyyəsində
müəyyənləşdirilib.
3. Pensiya ödənişi
xərclərinin ÜDM-ə nisbəti: Pensiyaların ödənilməsi
xərcləri inkişaf etmiş ölkələrin iqtisadi və sosial siyasəti içərisində daima
əhəmiyyətli paya sahib olub. Sosial dövlətin təməl prinsipləri məhz vətəndaşın
rifahını təmin etməkdir. Ümumi daxili məhsulda (ÜDM) pensiya ödənişi
xərclərinin payının artması dövlətin məhz sosialyönümlü olmasının əsas
göstəricilərindəndir. Uzun illərdir, müstəqillyin səadətini yaşayan Azərbaycan
vətəndaşları pensiya təminatının artan xətt üzrə inkişafını zaman-zaman,
mərhələ-mərhələ öz həyatlarında hiss etiblər. Cari ildə pensiya ödənişi xərcləri
məqsədilə 4 milyard 570 milyon manat vəsaitin nəzərdə tutulması və bu məbləğin
ÜDM-dəki payının 5,5 faizə çatacağı proqnozu ölkənin pensiya sistemi tarixində
reallaşan ilk və əlamətdar hadisə kimi xatırlanacaq.
milyon manatla |
|||
Dövr |
Ümumi daxili məhsul |
Pensiya ödənişi xərcləri |
Nİsbət (faizlə) |
2018 |
79 797 |
3 407 |
4,3% |
2019 |
81 681 |
3 743 |
4,6% |
2020 |
83 321 (proqnoz) |
4 570 |
5,5% |
4.
Əmək pensiyaçılarının sayının sığortaolunanların sayına nisbəti: Bu nisbət pensiya sisteminin
maliyyə dayanıqlığı baxımından önəmli göstəricilərdən sayılır. Sistemin maliyyə
dayanıqlığının sabitliyi və inkişafı üçün sığortaolunanların sayının
pensiyaçıların sayından, ən azı, 3 dəfə çox olması lazımdır. Ölkəmizin pensiya
sistemində nisbət 2018-ci il üzrə 2,4 dəfə müəyyən olunub, 2019-cu ildə isə 2,5
dəfəyədək yüksəlib. Bu göstəricinin artımı sosial sığorta-pensiya sistemində
vacib faktorlardandır.
5. Ümumi pensiyaçıların
içərisində işləyən pensiyaçıların sayı: İşləyən əmək
pensiyaçıların sayının son dövrdə artması da mühüm nüanslardandır. Əgər
işləyən, yaşa görə əmək pensiyaçılarının sayı 2018-ci il üzrə 112 min 356,
2019-cu il üzrə 113 min 917 nəfər idisə, 2020-ci ildə bu rəqəmin 115 minə
çatacağı proqnozlaşdırılır. Bu dinamika fərdi hesablarında toplanan kapitalı
çoxaltmaqla pensiyaçıların öz pensiyalarını artırmasına imkan yaradır, eyni
zamanda, onların ölkə iqtisadiyyatında pensiyaçı kimi iştirak etmələrinə
baxmayaraq, ÜDM-nin inkişafına da dəstək kimi qəbul olunur.
Göründüyü kimi, son illər ərzində pensiya sistemində bir sıra göstəricilər üzrə
müsbət dəyişikliklər baş verib.
Görülən tədbirlər zamanı sığorta-pensiya sisteminin özünəməxsus
xüsusiyyətlərinın qorunması niyyəti ilə bərabər, dövlətin öz vətəndaşının
yanında olması, onun sosial rifahını hər şeydən üstün tutması, vətəndaşları
həyatda baş verəcək mümkün sosial risk və təhlükələrdən müdafiə etməsi
baxımından xoş niyyətin təzahürü kimi də qiymətləndirilə bilər.