Sosial müdafiə sistemi ilə ölkənin demoqrafik
quruluşu arasında sıx əlaqə var. Bu əlaqənin pozulması sistemdə böhran baş
verməsinə səbəb olur. Bir tərəfdən səhiyyə xidmətlərində təmin edilən inkişaf nəticəsində
ortalama insan ömrünün uzanması, digər tərəfdən də doğum məhsuldarlığının
azalması, xüsusilə inkişaf etmiş ölkələrdə əhali quruluşunu dəyişdirmiş və
yaşlı bir əhali meydana gəlmişdir. İnkişaf etmiş ölkələrdə demoqrafik quruluşda
baş verən dəyişiklik, sosial müdafiə sisteminin ən mühüm böhran səbəbi hesab
edilir.
65 yaş və yuxarı əhalinin ümumi əhali arasında olan
sayının artmasının, sosial müdafiə sisteminin bir tərəfdən gəlirlərinin
azalması, digər tərəfdən də xərclərinin artmasına səbəb olduğu nəzərə alınarsa,
yaşlı əhalinin sayının artmasının təsiri nəticəsində yaş qrupları arasındakı xərclərin
istiqamətinin dəyişəcəyi fikrini irəli sürmək mümkündür.
Avropa İttifaqı ölkələr üçün pensiya xərcləri hər nə qədər
müxtəlif olsa da bu ölkələrin ortaq cəhəti qocalmanın birbaşa olaraq gələcəkdə
pensiya xərclərini artıran qüvvəyə malik olmasıdır. Hər ölkə üçün pensiya
aylığının 2050-ci ilə qədər ciddi dərəcədə artım göstərəcəyi, həmin ölkələr üçün 2004-cü ildə ÜDM-nin 10,6 %-i olan pensiya aylığının 2050-ci ilə qədər ÜDM-nin 12,9%-ə çatacağı proqnozlaşdırılır. Pensiya xərclərində artıma səbəb
olan demoqrafik quruluşda meydana gələn bu dəyişikliklə birgə yaranan
uzunömürlülük, xüsusilə demoqrafik dəyişikliklərin asanlıqla təsir göstərdiyi,
müəyyən bir dövrdə aktiv sığortaolunanların ödədikləri sosial sığorta haqlarının, eyni
dövrdə pensiya ödənişlərinin
maliyyələşdirilməsi üçün istifadə edilən paylama metodunu (PAYG) mənfi cəhətdən
təsirə məruz qoyur. Əhalinin artım sürətinin dayanması, insan ömrünün uzanması
- paylama metodunun düzgün fəaliyyətə davam edə bilməsi üçün mühüm bir
kriteriya olan yaşlı asılılıq nisbətinin gündən-günə böyüməsinə səbəb olur. Bu
vəziyyət sosial müdafiə sisteminin maliyyə balansını ciddi dərəcədə poza bilər.
Xüsusilə paylama metodunun milli miqyasda istifadə
olunmağa başlandığı 1880-ci ildən sonra, ortalama insan ömrünün 45 il, pensiya
yaşının isə 65 yaş olaraq qəbul edildiyi bir sosial mühitdə, 6-7 sığortaolunan şəxsin bir pensiyaçıya uyğun olaraq hesablandığını nəzərə
alsaq, eynilə bu metodla fəaliyyət göstərən sosial müdafiə sistemləri üçün
insan ömrünün uzanması, pensiyaçıların sayında artıma aparan səbəblərdən
biridir. Buna görə də, uzunömürlülük,
pensiya sistemləri baxımından, əslində, böyük bir risk yaradır.
Hazırda pensiya planlarının demoqrafik dəyişikliyə,
xüsusilə də artan insan ömrünə necə uyğunlaşacağı ilə əlaqədar məsələlər
müzakirələrə səbəb olur. Artan ömür uzunluğu ilə birgə uzunömürlülük riski bir
çox ölkələrdə müzakirə mövzusu olmuş və bir çox ölkələrdə sosial müdafiə
islahatları müzakirə mərkəzinə çevrilmişdir. Amerika, İngiltərə və Almaniya
kimi bəzi ölkələrdə həm pensiya yaşını, həm də mükafat nisbətlərini artıran
islahatlar aparılmış, İsveç, İtaliya, Polşa və Latviya kimi bəzi ölkələrdə isə,
həm pensiya yaşını, həm də pensiya aylıqları üçün ömür uzunluğunu nəzərə alan bəzi
islahatlar aparılmışdır. Həyata keçirilən bu islahatların məqsədinin isə nəsillərarası
ədalətin və risk bölüşdürülməsinin təmin edilməsi olduğu vurğulanmışdır.
Uzunömürlülüyün səbəb olduğu yaşlı əhali probleminin aradan qaldırılması istiqamətində
ilk addımlar ümumilikdə sistemdə tarazlıq əldə etməyi hədəfləyən "pensiya
yaşının artırılması", "ilkin faizlərin artırılması" və ya
"pensiya aylıqlarının azaldılması" şəklində olan parametrik
islahatlardır. Bu baxımdan, ölkələrin izlədiyi ikinci bir strategiya isə,
sistemin davamlılığını təmin etmək üçün daha məqsədyönlü həll üsulları təklif
edən struktur islahatlardır. Bu səbəblə, məsələ ilə əlaqədar olduğu üçün növbəti
hissədə uzunömürlülük riskinin qarşısını almaq üçün islahat aparan bəzi ölkələr
açıqlanmışdır.
Pensiya yaşı ilə əlaqədar
aparılmış tənzimləmələr
Pensiya sistemlərində hər ölkə fərqli islahatlar həyata
keçirsə də, islahatların əsas başlanğıc nöqtəsi sosial müdafiə sistemlərinin
maliyyə dayanıqlılığını təmin etməkdir.
Sistemin maliyyələşməsi, pensiya yaşı və ömür uzunluğu arasındakı
tarazlığın qorunması ilə sıx bağlıdır. Pensiya dövründəki ömür uzunluğu ölkədən
ölkəyə dəyişir, beləliklə, bəzi ölkələr pensiyaya çıxdıqdan sonra daha uzun
müddət aylıq ödəməli olurlar. Məlum olduğu kimi, bir çox OECD ölkələrində 65
yaş olaraq təyin olunan pensiya yaşı belə, artan ömür müddəti ilə müqayisədə
kifayət etmir. Bu səbəbdən, bir çox ölkələr uzanan ortalama insan ömrünə uyğun
olaraq pensiya yaşını tədricən artırmağa başlamış və hətta bəzi ölkələrdə
pensiya yaşı 65-dən yuxarı hesab edilməyə başlanmışdır.
Uzunömürlülük riskinə
qarşı islahat aparan bəzi ölkələr
Ömür uzunluğunda baş verən artım, paylama üsuluna əsaslanan
mənfəət əldə etmək məqsədi daşıyan pensiya sistemlərinin maliyyələşməsini
getdikcə çətinləşdirmiş və bu vəziyyət qarşısında bir çox ölkələr mövcud
sığortalılardan alınan mükafat miqdarını artırmağa məcbur olmuşdur. Demoqrafik
və iqtisadi dəyişikliklərə müqavimət göstərməkdə parametrik islahatların kifayət
etməməsi, ölkələri struktur islahat axtarmağa yönəltmişdir. Struktur
islahatlarda müəyyən edilmiş mənfəət əsaslı pensiya sistemindən müəyyən fayda əsaslı
pensiya sistemlərinə yaranan meyldən söhbət gedir. Sosial müdafiə sisteminin
maliyyələşməsində maliyyə resursu və tamamlayıcı proqramların artırılması,
sığortalıların öz hesablarını idarə etmədə səlahiyyət sahibi olması və
investisiya riskini öz öhdələrinə götürməsi bu islahatların əsas xüsusiyyətləridir.
Uzunömürlülük riski qarşısında əvvəlcə pensiya yaşını artıran parametrik
islahatların aparıldığı əvvəlki bömədə açıqlanmışdır. Sözügedən riski aradan
qaldırmaq üçün pensiya yaşını dəyişdirməkdən başqa istifadə edilən bir başqa üsul; gələcək illərdə
ortalama insan ömrünün artımını nəzərə alaraq pensiya aylığını ömür uzunluğuna
uyğun olaraq müəyyənləşdirən struktur islahatlar aparmaq olmuşdur.
Pensiya aylığının ömür uzunluğuna görə tənzimlənməsində,
pensiya yaşı daha çox dəyişikliyə əlverişli saxlanılır və sığortalılara erkən
pensiyaya çıxdıqları halda daha az pensiya aylığı almaq və ya pensiya aylığının
azaldılmaması üçün bir az daha artıq işləmələri arasında seçim haqqı
verilir. Aylıq pensiyaların bu şəkildə tənzimlənməsi,
ümumiyyətlə əlavə fayda əsaslı sistemə və ya İsveçin istifadə etdiyi virtual
hesablara əsaslanan pensiya sistemlərində istifadə olunur. Lakin,
uzunömürlülüyün baş verməsi nəticəsində istifadə olunan bu tənzimləmə üsulu
Finlandiya və Portuqaliyada olduğu kimi mənfəət əsaslı pensiya sistemlərində də
tətbiq edilə bilər.
Fransa və Danimarka kimi pensiya sistemləri mənfəət
əsaslı pensiya sisteminə əsaslanan və artan insan ömrü səbəbindən aylıq pensiya
miqdarını ömür uzunluğuna uyğun tənzimlənməsindən başqa dəyişikliklər aparılmasını
planlaşdıran bəzi ölkələr də mövcuddur. Fransada 2012-ci ildən etibarən pensiya
aylığı hüququ qazanmaq üçün tələb olunan günlərin sayının, Danimarkada isə
2028-ci ildən etibarən pensiya yaşının 60 yaşındakı ömür uzunluğu nəzərə
alınaraq müəyyənləşdirilməsi planlaşdırılmışdır. Uzunömürlülük nəticəsində
pensiya sistemlərində dəyişiklik edən ölkələrdən bəziləri haqqında qısa məlumat
qeyd edilmişdir.
İsveç
İsveçin sosial müdafiə islahatı 1999-cu ildə həyata
keçirilmiş və tədricən tətbiq edilməyə başlanmışdır. İsveç, islahat çərçivəsində əvvəlcə mənfəət əsaslı
pensiya sistemindən təməldə müəyyənləşdirilmiş fayda əsaslı virtual hesablar
pensiya sisteminə (SHES) keçmişdir.
Virtual hesablar pensiya sistemi; sabit fayda nisbətindən
istifadə edən və maliyyə resursu olan fayda əsaslı pensiya sisteminin elementlərini
ehtiva edən, maliyyələşməsini isə PAYG prinsiplərinə uyğun həyata keçirən
pensiya sistemidir. Bu sistemdə, əlavə faydalar şəxsi hesablarda saxlanılır və
bu aktivlər qanunla müəyyən edilmiş faizlə yenilənir. İstifadə olunan bu
sistemin ən gözə çarpan xüsusiyyəti, uzunömürlülük riskini özündə cəmləyən və
müəyyən olunmuş texniki faizlə ömür uzunluğunu ifadə edən G əmsalının hesablanması
(longevity amili və ya uzunömürlülük amili) və şəxsin əldə etdiyi ümumi fayda nəzərə
alınaraq hesablanacaq aylıq pensiyanın bu əmsalla mütənasib olan hissəsinin hər
ay ödənilməsidir. Pensiya almaq hüququ qazana bilmək üçün minimum yaşın 61
olaraq təyin olunduğu İsveçdə, Longevity amili (uzunömürlülük amili) pensiya
yaşına çatdıqda isə baş verən ən son ölüm halları nəzərə alınaraq hesablanır və
bu göstərici hər nəsil üçün fərqli olur.
İtaliya
1995-ci ildə həyata keçirilən və Dini islahat olaraq
adlandırılan İtalyan pensiya islahatı 1996-cı ildən etibarən qüvvəyə minmişdir.
Bu struktur islahatı ilə, İtaliya da PAYG sistemini dəyişdirmiş və İsveçdə tətbiq
olunan virtual hesablar pensiya sistemini mənimsəmişdir. Sistemdə pensiya yaşı
57-65 yaş arasında müəyyən edilmiş və fərdi hesablar hər il ümumi əmək
haqlarının üçdə birini təşkil edəcək şəkildə tənzimlənmişdir. Ödəniləcək aylıq
pensiya miqdarı isə, insanın əmək fəaliyyəti müddətində fərdi hesabına qoyulan
və dəyər qazanan mükafatların çevrilmə əmsalı adlandırılan əmsala vurulması nəticəsində
əldə olunur.
Çevrilmə əmsalı, İtaliyanın Əmək və Sosial Siyasət
Nazirliyi tərəfindən, ömür uzunluğu və Ümumi Daxili Məhsulda baş vermiş dəyişiklik
nəzərə alınaraq, dövri olaraq hər 10 ildən bir
dəyişdirilir. Buna görə də pensiya aylığı - şəxsin hesabında toplanan məbləğə,
57 – 65 yaş arasında dəyişən pensiya yaşına və ömür uzunluğuna istinadən
hesablanmış bu əmsala əsasən müəyyən edilir. Aylığın məbləğini təyin edən və
Pensiya İslahatı Qanunu ilə müəyyən edilən bu əmsal, müxtəlif pensiya yaşlarına
müvafiq olaraq 8-ci cədvəldə təqdim edilmişdir. Göründüyü kimi, hər nə qədər
pensiya yaşı ilə əlaqədar bir seçim hüququ verilmiş olsa da, çevrilmə əmsalı dəyərləri
yaş artdıqca gedərək artdığı üçün, əmsalın erkən pensiyaya çıxma fikrindən
daşındırıcı funksiyaya sahib olduğunu demək mümkündür.
Finlandiya
Uzunömürlülük riskini nəzərə alan islahatların əsas
xüsusiyyəti, ümumiyyətlə fayda əsaslı pensiya sistemlərində və ya virtual
hesablar pensiya sistemlərində tətbiq olunmasıdır. Finlandiyanın isə, yuxarıda qeyd olunan digər
ölkələrdən fərqi, bu riskin azaldılması istiqamətində həyata keçirmiş olduğu
islahatın mənfəət əsaslı pensiya sistemində tətbiq etməyə başlamasıdır.
Finlandiyada 1930-cu illərdə milli pensiya sistemləri
üçün pensiya yaşı təyin edilərkən, insanların orta ölüm yaşları nəzərə alınaraq,
65 yaş ortalama ölüm yaşı olaraq götürülmüşdür.
Hazırda isə 65 yaşdan yuxarı yaşlı əhalinin ölüm nisbətlərinin azalması
və ortalama insan ömründə baş verən artımla, sözügedən bu ortalama yaşın 81-ə
çatması, ölkənin pensiya sistemində yeni bir tənzimləməyə ehtiyac olduğunu göstərir. Bu səbəblə, 2005-ci ildə yaşlanmanın təsirini
azaltmaq üçün bir islahat həyata keçirilmişdir.
Bu islahatla ilk növbədə mükafat nisbətlərinin
artırılmasını tələb edən təzyiqlərin azaldılmasına cəhd edilmiş, pensiya
aylıqlarının səviyyəsi də ömür uzunluğunu əks etdirəcək formada tənzimlənmişdir.
Bundan əlavə, əmək fəaliyyəti müddətində qazanılan ümumi qazancla aylıq pensiya
arasında sıx əlaqə yaradılaraq, insanları daha uzun müddət əmək fəaliyyəti ilə
məşğul olmağa və sistemdə daha uzun müddət qalmağa həvəsləndirmək məqsədi
daşımışdır.
2005-ci il islahatından əvvəl 65 yaş olaraq təyin
edilən pensiya yaşı, islahatdan sonra 62-68 yaş arasında seçim hüququndan
istifadəyə əsasən təyin edilir. Bununla bağlı pensiya aylığını hesablayarkən,
aylıq bağlama nisbəti (ABO); 18-52 yaş arasında 1,5%, 53-62 yaş arasında 1,9%,
və 63-68 yaş arasında isə 4.5% olaraq tətbiq olunur. 2005-ci il islahatı ilə,
xüsusilə, qazancla əlaqəli pensiya planında bəzi dəyişikliklər nəzərdə
tutulmuşdur. İslahatla aylıq pensiya
almaq hüququ əldə etmək üçün qoyulan şərtlər sadələşdirilmiş, daha şəffaf və
daha aktuar əsaslara dayanan bir pensiya sistemi qurmaq üçün tədbirlər
görülmüşdür. Bu səbəblə, maliyyə dayanıqlılığının gücləndirilməsi və
uzunömürlülük riskini minimuma endirmək məqsədi ilə orta insan ömründəki dəyişiklik
də daxil olmaqla, pensiya aylığının hesablanmasında yeni tənzimləmələr edilmişdir.
Bu istiqamətdə, insan ömründəki artım və ya azalmanı avtomatik olaraq əks etdirən
aktuar hesablama əsaslı bir əmsala (longevity əmsalı) görə aylıq pensiya məbləğinin
müəyyənləşdirilməsinə qərar verilmişdir.
Beləliklə, bu əmsal sayəsində pensiyaya çıxacaq hər
yeni nəslin pensiya aylığının məbləğində insan ömründəki dəyişiklik öz əksini
tapacaqdır. 2010-cu ildən sonra ömür uzunluğunda artım baş verərsə, əmsalın dəyəri
1-dən az olacaq və insan ömrünün uzunluğundan asılı olaraq bu əmsalın azalmasını kompensasiya etmək üçün insanların
daha çox əmək fəaliyyəti ilə məşğul olmalarını və ya daha az bir aylıq almağa
razı olaraq pensiyaya çıxmalarını təmin edəcək.
Pensiya aylığını təyin etmək üçün istifadə olunan
bu əmsal eyni zamanda fərdlərin aylığında hər hansı bir itki verməyəcəyi
pensiya yaşını təyin etmək üçün də istifadə olunur. Bu səbəblə, bir çox ölkədə ümumi qaydalar çərçivəsində
65 yaş olaraq təyin olunan pensiya yaşı Finlandiyada 62 -68 yaş müəyyən edilərək
fərdi seçim əsasında təyin edilir. Lakin, 62 yaşında pensiyaya çıxmağa
hazırlaşanlar üçün aylıq itki ehtimalı olacağına görə pensiya aylığı adətən 63
yaşdan etibarən hesablanır və yaş artımı əmsala müvafiq olaraq aylıq əsasda tənzimlənir.
Bu məlumat daxilində sistemin fəaliyyətini göstərmək məqsədilə Finlandiya tərəfindən
müxtəlif nəsillərə uyğun olaraq hesablanmış əmsal dəyərləri və pensiya aylığı
itkisini kompensasiya edəcək əlavə fəaliyyət müddətləri 9-cu cədvəldə göstərilmişdir.
1957-ci il təvəllüdlü şəxs istəsə 63 yaşına
çatdıqda 2020-ci ildə pensiyaya çıxa bilər.
Belə olan halda isə pensiya aylığının miqdarı o il üçün 0,926 olaraq
hesablanmış əmsal dəyərinə vurulmuş məbləğ qədər olacaqdır. Lakin şəxs pensiya
aylığında yaranacaq bu azalmanı kompensasiya etmək istəsə, əmsalın qarşılığında
öz seçimindən asılı olaraq əlavə 9 və ya 11 ay əmək fəaliyyəti ilə məşğul
olmasına icazə verilir. Eyni zamanda, ortalama insan ömrü artdıqca əmsal dəyəri
zaman keçdikcə azalmaqda və əlavə əmək fəaliyyəti ilə məşğul olmaq üçün tələb
olunan illərin müddəti də buna müvafiq olaraq artmaqdadır.